
Barsiné Pataky Etelka
(1941-2018)okleveles mérnök, közlekedés-tervező
nagykövet, kormánybiztos, kamarai elnök
országgyűlési és EP képviselő
Szakmai életútja
Budapesten született 1941-ben. A budapesti Veres Pálné gimnáziumban miniszteri kitüntetéssel érettségizett 1959-ben. Egyetemi tanulmányait a Műegyetem Építőmérnöki Karán végezte 1959-1964 között, majd városépítés-városgazdasági szakmérnöki oklevelet szerzett 1980-ban. 1964-1990 között a BVTV-ben volt tervező, majd osztályvezető. Számos hazai és külföldi tervpályázaton ért el sikereket (mások mellett I. díjat nyert a Lágymányosi Duna-híd pályázatán, valamint többedmagával különdíjat a hollandiai Delft városközpontjára kiírt nemzetközi pályázaton). Közben 1972 őszétől másfél évig ösztöndíjasként a Hamburgi Városi Építési Hivatalnál dolgozott. Számos írása jelent meg hazai és külföldi lapokban. 1988-89-ben több mérnöktársával együtt kezdeményezte a Mérnöki Kamara életre hívását, melynek 1991-ben alelnöke lett.
A rendszerváltást követően részt vett a politikai életben. 1990-ben az önkormányzati választásokon a kormányzó MDF főpolgármester-jelöltje volt. Az első szabadon választott fővárosi közgyűlésben végül képviselőként tevékenykedett 1990-1992 között, ahol frakcióvezető és a közgyűlés Városrendezési Bizottságának elnöke volt. 1991-1992-ig a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium kabinetfőnöke.1992-ben államtitkári rangban a tervezett budapesti világkiállítás, az Expo’96 kormánybiztosává nevezték ki. A következő ciklusban, 1994-1998 között az MDF színeiben lett parlamenti képviselő, majd a párt kettészakadása után az MDNP-ben folytatta a politizálást, amelynek elnökségi tagjává is választották.
2000 után három éven át volt hazánk bécsi nagykövete, majd az uniós csatlakozás utáni első Európai Parlamenti választáson a Fidesz színeiben bekerült az EP-be. A testületben az európai műholdas navigációs rendszer, a „Galileo-”, valamint a „Fenntartható mobilitás” programokért felelős jelentéstevő képviselő lett. 2009-ben a Magyar Mérnöki Kamara elnökévé választották, majd 2013-ban újabb négy évre megerősítették posztján. 2010-ben az Európai Unió Duna Régió Stratégiáért felelős kormánybiztosává nevezték ki.
Publikációi
Könyvei
- Mérnök a politikában (2010)
- 20 éves Magyar Mérnöki Kamara (2017)
Egyéb írásai
A rendszerváltás előtti írásai a Területrendezés, Városi közlekedés, Közlekedéstudományi szemle című szakmai folyóiratokban jelentek meg, és közlekedéstervezési kérdésekkel foglalkoztak. 2009-től elsősorban a Mérnökújságban, a Magyar Mérnöki Kamara lapjában jelent meg több cikke. Néhány jelentősebb írása:
- A forgalomcsillapítás – új fogalom a közlekedésben (Városi közlekedés, 1986)
- Kerékpár-közlekedés a fővárosban (Közlekedéstudományi szemle, 1986)
- Expo a magyar vidéken (A falu, 1993)
- Intelligens közlekedés az európai jogalkotásban (Közlekedéstudományi szemle, 2008)
- Az EU Duna-régió stratégiája, mint az unió második makroregionális fejlesztési kezdeményezése (Területi statisztika, 2011)
Elismerései
- A Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje (2011)
- A Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal (2017)
- A BME díszpolgára (2017)
Forrás: Wikipédia, mmk.hu, parlament.hu; Fotó: www.europarl.europa.eu
44 írása olvasható a MATARKA-n, 1 munkája található a Lechner Központban