Győrffy Lajos

(1927-2007)

okleveles mérnök, közlekedés-tervező
városépítés-városgazdasági szakmérnök

Szakmai életútja

A felvidéki Negyeden született 1927-ben. Középiskoláit Pápán és Révkomáromban végezte. 1946-ban érettségizett Komáromban, majd ugyanebben az évben beiratkozott a budapesti Műegyetem mérnöki karának út-vasútépítési szakára. Mérnöki oklevelet 1951-ben kapott. 1964-1965 között a Műegyetemen elvégezte az építészmérnöki kar városépítés-városgazdasági szakmérnöki tanfolyamát is.

1951-1975-ig a BUVÁTI Városrendezési Iroda Mérnöki osztályának tervezője, majd szakosztályvezetője. 1975-1987 között a VÁTI-ban a Városrendezési Iroda irodavezető helyettese, majd intézeti közlekedési szakfőmérnök, végül a Szakmérnöki Testület vezetője. Aktív résztvevője volt hazai és nemzetközi szakmai konferenciáknak. Húsznál több tervpályázaton szerepelt sikerrel, tizenötször volt tervpályázati bizottsági tag.

Öt éven keresztül közreműködött a közúti forgalomtechnikai tantárgy gyakorlati óráinak irányításában a BME Útépítési tanszékén. Évekig vezetője volt a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács (FKBT) Útügyi bizottságának. Számos társadalmi egyesületben, szervezetben, illetve szakmai bizottságban is tevékenykedett (KTE, MUT).

Jelentősebb munkái

külföldön:

  • részvétel a vietnami Hong-Gai tervezésében (1976)
  • Kubában módszertani szakértő (1978)
  • Kairó/Alexandria és újvárosaik közötti gyorsvasút összeköttetés megvalósíthatósági tanulmányának projektfelelőse (1986)

itthon:

  • Budapest, Marx tér forgalmi rendezési terve (1953)
  • Budapest, Üllői úti lakótelep úthálózati, forgalmi rendezési terve (1957)
  • M3-as autópálya bevezetése és a Kacsóh Pongrácz úti lakótelep terve (1960)
  • Budapest, Belváros forgalmi rendezési terve (1961)
  • Budapest, az első nagykörúti forgalmi jelzőlámpa-összehangolás (1961)
  • Budapest, Nagy Lajos király úti lakótelep úthálózati és forgalmi rendezési terve (1962)
  • Budapest, az Erzsébet hídhoz csatlakozó forgalmi rend kialakítása (1967)
  • Budapest, Soroksári út forgalmi rendezési terve (1968)
  • Budapest, a ráckevei HÉV bevezetése a Kálvin térig (1969)
  • Kelet-nyugati gyorsvasút felszíni csomópontjai (1970)
  • Budapest általános rendezési terv úthálózati terve (1970)
  • Budapesti Agglomeráció általános rendezési terv úthálózati terve (1975)

Publikációi

Mintegy harminc szakmai írása jelent meg (Magyarországon a Közlekedéstudományi szemle, a Városépítés, a Területrendezés, a Budapest, a Műszaki tervezés és a Településfejlesztés folyóiratokban, valamint a volt NDK-ban és Csehországban is), köztük három könyvfejezet:

  • Budapest jövője (szerk.: Preisich Gábor, 1973)
  • Városi közlekedési kézikönyv II. (1984)
  • Kemping: tervezés, építés, üzemeltetés (szerk.: Misley Károly, 1985)

Elismerései

  • Munka Érdemrend ezüst fokozata (1982)

Forrás: Gy. L. önéletrajza; matarka

26 írása olvasható a MATARKA-n, 4 munkája található a Lechner Központnál