Mezey András

(1942-)

mérnök, közlekedéstervező

Szakmai életútja

1942-ben született Gödöllőn. 1966-ban szerezte meg diplomáját az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem Mérnöki Karán. 1966-1969-ig a VÁTI Mérnöki Irodáján, majd 1969-1974-ig a BVTV Városrendezési Irodáján közlekedéstervező volt. 1974-1975-ben Hamburgban töltött egy évet munkaösztöndíjjal. 1975-1990-ig visszatért a VÁTI Mérnöki Irodájára ezúttal már, mint a Közlekedéstervezési Osztály vezetője.

1991-1993-ig a PRO URBE Mérnöki és Városrendezési Kft. ügyvezetője, 1993-tól a Mezey Mérnök Iroda tulajdonosa. 2002-től saját irodájának működtetése mellett a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság Mérnöki Irodájának műteremvezetője is 2005-ig. 2005-től a VÁTERV Konzorcium tagja.

Főbb szakmai tevékenysége

  • közreműködés Hamburg város közlekedésfejlesztési tervének elkészítésében
  • általános rendezési tervek közlekedésfejlesztési szakági terveinek elkészítése (Miskolc, Szigetvár, Eger, Kiskőrös, Esztergom, Kaposvár, Székesfehérvár, Pécs, Soltvadkert, Sátoraljaújhely, Szeged, Sárvár stb.)
  • városközpontok részletes rendezési terveinek közlekedési munkarészei (Kalocsa, Eger, Sopron, Szigetvár, Kiskőrös, Esztergom Székesfehérvár, Kiskunfélegyháza, Dombóvár, Csorna, Fertőd, Szeged, Mohács, Heves, Gárdony, Tab, Igal, Soltvadkert, Pákozd, Sukoró, Zamárdi, Poroszló, Siófok, Nagykőrös, Sárvár, Nagyatád, Zamárdi, Lengyeltóti, Kaposvár stb.)
  • gyalogos városközpontok, forgalomcsillapított területek tervezése (Kőszeg, Kiskunhalas, Kecskemét, Eger – sétáló belváros, Kaposvár – gyalogos belváros, Szigetvár – a belváros forgalomcsillapítása stb.)
  • döntés-előkészítő közlekedési tanulmányok (Szentendre – 11. sz. főút új átkelési szakasza, Szentendre – autóbusz-pályaudvar, Eger – keleti tehermentesítő út, Kiskőrös – 53. sz. főút átkelési szakaszának korszerűsítése, Szigetvár – 6. sz. főút, M3 autópálya – Gyöngyös országhatár közötti szakaszának helykijelölése, Sopron –belváros forgalomszabályozása, a Várkerület egyirányúsírása, Székesfehérvár – városi főforgalmi gyűrű nyomvonalának és csomópontjainak kijelölése, Kaposvár – helyi és helyközi autóbusz-pályaudvarok helykijelölése, Sopron – nyugati városrész úthálózati rendszerének kidolgozása, Mosonmagyaróvár a tervezett TESCO áruház miatt az 1.sz. főút kivezető szakaszának forgalmi tanulmányterve, stb.)
  • forgalomszabályozási tervek (Eger – belváros parkolás-szabályozási terve, Székesfehérvár – belváros forgalom- és parkolás-szabályozási terve, Kaposvár – belváros forgalomszabályozása, Sopron – belváros parkolás-szabályozása, Eger – idegenforgalmi autóbusz-parkolás rendszerének kidolgozása, Veszprém – a belváros parkolás-szabályozási terve, Pécs – a város parkolási koncepciójának kidolgozása stb.)
  • közlekedésbiztonság növelését szolgáló tervek (Dunabogdány – a 11. főút forgalomcsillapítási terve, Sopron – több körforgalmú csomópont terve, Kiskunfélegyháza – a városközpont főutcájában kerékpárút terve, Sopron – rövidtávon kis anyagi ráfordítással végrehajtható, közlekedésbiztonságot növelő feladatok kidolgozása, Eger, „Biztonságos út az iskolába” közlekedésbiztonsági fejlesztési tanulmányterv, amely a város 13 általános iskolájának közlekedésbiztonsági helyzetét volt hivatott javítani, Gyöngyös Alkotmány utca – Zrínyi utca – Országút utca közúti csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítésének tanulmányterve, stb.)
  • üzemanyagtöltő állomások tervei (Sopron, Székesfehérvár, Eger)
  • közreműködés a holland kormány támogatásával készített „Környezetbarát közlekedésfejlesztési terv” munkáiban (az M5 autópálya Kecskemét és Szeged közötti 5 településére)
  • ipari és kereskedelmi létesítmények közlekedési tervei (Sopron Plaza és a Kaposvári Cukorgyár külső és belső közlekedési kapcsolatainak kidolgozása)
  • nagy bevásárlóközpontok közúti kiszolgálását biztosító csomópontjainak tervei (Sopron-TESCO, Mosonmagyaróvár-TESCO, Kiskunhalas-TESCO, Sopron-INTERSPAR);
  • kerékpárutak tanulmánytervei (Szentendre – Dunaparti kerékpárút, Kiskunfélegyháza – Kossuth Lajos utcai kerékpárút, Sopron – Rák-patak parti kerékpárút, Sopron – belvárosi kerékpárút stb.)

Társadalmi munkában végzett szakmai tevékenysége

  • részvétel a Felső-Tisza-vidéki árvíz helyreállítási munkáiban (1970)
  • részvétel a Körös-vidéki árvíz helyreállítási munkáiban (1980)
  • az egri közlekedési konferenciák szervezése, előadások tartása (1981-1983)
  • szakértői közreműködés Csíkszereda általános rendezési tervének elkészítésében, valamint tervezői közreműködés Gyergyószentmiklós és Székelyudvarhely városközpontjának forgalomszabályozási rendszerének kidolgozásában (1990)
  • vendégelőadói tevékenység a Mérnöktovábbképző Intézetben (1992-1993)
  • erdélyi közlekedéstervezők szakmai támogatása (folyamatosan)
  • Csíkszereda, a belvárosi Kossuth Lajos utca forgalomcsillapításának tanulmányterve (2005)

Elismerései

  • Pro Agria kitüntetés (Eger)
  • „Szigetvárért” kitüntetés

Forrás: M. A. önéletrajza

7 írása olvasható a MATARKA-n, 32 munkája található a Lechner Központban